Flexwerk Monitor || Trends

Inleiding

Er zijn verschillende trends aan de gang en veel bedrijven spelen hier op in, om daar maximaal gebruik van te maken. Ook voor ons product zou het handig zijn om onderzoek te doen naar de verschillende trends en hoe we hier gebruik van kunnen maken.

Rubrik: De student kan relevante trends onder consumenten en bedrijven signaleren, analyseren en op basis hiervan een eigen visie ontwikkelen

Onderzoeksmethode: bieb


Goede Doelen

Uit feedback van Lambert, heb ik gekeken naar de trend binnen bedrijven ten aanzien van goede doelen. Lambert bracht namelijk onder de aandacht; de groeiende trend van goede doelen, het maatschappelijk inzet van een bedrijf. Het onderzoeksvraag die ik daarvoor heb opgesteld is:

“Wat is de trend onder bedrijven ten aanzien van goede doelen?”

Vanwaar deze vraag? Het doel van dit onderzoek is om te kijken of er kansen liggen voor Greenhouse om zich te verbeteren of te uiten op een positieve manier.

Het onderzoek

Om het ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’ te worden, moet een bedrijf voldoen aan zes bepaalde regels. Aan deze regels is er in 2017 een zevende regel toegevoegd. Bij deze zevende regel wordt er gekeken of het bedrijf oog heeft voor de mens en de maatschappij. Deze trend is namelijk inmiddels al doorgedrongen tot de maatschappij, en is zo zeer belangrijk, dat deze regel toegevoegd is.

Klanten vragen zich namelijk af wat een bedrijf bijdraagt aan de maatschappij/wereld. Dit wordt vervolgens meegenomen in de keuzes voor bepaalde producten en bepaalt ook hoe klantvriendelijk een bedrijf nu eigenlijk is.

Dit is nog niet in alle branches even belangrijk, maar het belang neemt overal toe en het gaat een steeds grotere rol spelen in de beoordeling van organisaties.

Ze verwachten dus dat je iets goeds doet voor de wereld. Het is ook gebleken dat klanten daardoor loyaler en tevredener zijn met het bedrijf. Daarom kan Greenhouse niet achterblijven. Hier liggen juist kansen.

Bronnen:

Toepassing

Deze informatie hebben we toegevoegd aan onze game incentive.

Conclusie

Door de feedback van Lambert te analyseren ten aanzien van goede doelen, ben ik erachter gekomen dat het toevoegen van een maatschappelijk onderdeel aan ons product, een goede kans is. Het draagt indirect bij aan de groei van de klantvriendelijk van Greenhouse. Zo hebben we ervoor gekozen om een goed doel te koppelen aan het game incentive, zodat er niet alleen gewerkt wordt aan het nieuwe gedrag binnen GH, maar ook aan het steunen van een goed doel.

Bluetooth beacons trend

Onderzoeksmethode: bieb

Tenslotte is er gekeken naar trends binnen het gebruik van bluetooth beacons. We willen namelijk bluetooth beacons gaan gebruiken voor ons eindproduct. Maar hoe groot zal het gebruik van deze tracking methode zijn en hoe zeer is dit van belang voor het project? Dit zal mijn onderzoeksvraag zijn.

Het onderzoek

Uit onderzoek is gebleken dat trends binnen technologie worden gelezen aan de hand van een cyclus genaamd de Gartner’s hype cycle. Volgens deze cyclys begint elk technologisch hoogstandje met een innovatieve trigger of idee en vormt zich uiteindelijk tot een concept met hoge, bijna onbereikbare verwachtingen[inflated expectations]. Vervolgens wordt er realistischer en kritischer gekeken naar de mogelijkheden en worden er ideeën geschrapt [trough of disillusionment]. Vervolgens vlakt dit zich af [slope of enlightment] en worden deze ideeën gerealiseerd. Het is op dit moment dat men weet wat er net het product gedaan kan worden en wat de beste oplossing is voor het gebruik van het product [plateau of productivity]. Dit kun je allemaal terugvinden in de grafiek hieronder.

Voor de beacons is het bepaalt dat 2019 het moment van productiviteit is. In 2018 werden de beacons namelijk nog getest op de mogelijkheden. Nu de groei stabiel is en er duidelijke, werkende mogelijkhedrn zijn voor dr beacons, kan erop ingespeeld worden.

Ook is gebleken dat de beacons segment op de markt enorm is gestegen en gaat stijgen tussen de aangegeven assessment jaren, dat tussen 2017-2025 uitgerekend is. Dit is zeer goed ten aanzien van de periode tussen 2012 en 2016, waarin de groei van de beacons maar traag verliep. Dit betekent dus dat deze beacons populairder worden, en het gebruik ervan zal stijgen.

Uit het onderzoek komen ook verschillende bedrijven naar voren waarbij o.a Amazon en Pepsi, die succesvol gebruik hebben gemaakt van deze beacons. De successen hadden een enorme positieve uitwerking.

Bronnen:

Toepassing

Wij gaan de beacons gebruiken als tracking methode voor de flexwerkmonitor. Hiermee worden de zones aangegeven waarbinnen iemand getrackt kan worden.

Conclusies

Het is dus aan te raden gebruik te maken van beacons. De markt ervoor stijgt snel en er worden steeds meer beacon gerelateerde producten bedacht. Het is door verschillende bedrijven, die gebruik hebben gemaakt van de beacons, ook bewezen dat er succesvolle eindresultaten behaald kunnen worden door het gebruik van beacons. Verder is door het technisch onderzoek ook achterhaald dat dit de beste optie is voor ons product.

Reflectie

Wat heb ik geleerd?
Ik heb heel veel gehad aan de feedback van Lambert. Daardoor ben ik achter nieuwe kansen gekomen, waaraan gewerkt zou kunnen worden. Ook het heb ik geleerd om trends in de gaten te houden. Als je er goed op let, kun je op hoogtepunten van zo’n trend kansen grijpen en er gebruik van maken. Zo wist ik aan het begin niet dat beacons zich nu op zo’n hoogtepunt bevinden. Door daar onderzoek naar te doen, weet je waar de kansen liggen en wanneer de juiste tijd is om daar gebruik van te maken.

De volgende keer wil ik trend onderzoek doen voordat er een bepaald product of methode gekozen wordt. Dan kun je er beter op inspelen, dan er pas achteraf onderzoek naar te doen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s